Jonas Hellberg

Jonas Hellberg

tisdag 9 oktober 2012

Rättelse inskickad till Barometern

Läser man dagens nyhetsartikel av Emma Arenius tror läsarna att jag kommenterar Kalmarsundsskolans ekonomi.  Det stämmer inte. Jag fick under intervjun inte reda på vilken skola reportern avsåg trots att jag ställde frågan. Mina svar i intervjun var följaktligen allmänt hållna kring att förklara och försvara grundprincipen i resursfördelningssystemet – resurser efter behov – samt SALSA-modellens konstruktion. Jag hävdade – och gör fortfarande – att det är osannolikt att Salsavärdet utvecklas drastiskt från ett år till ett annat på grund av att bostadsområdet ändrar struktur. Därav mitt uttryck ”ta gift”, som alltså inte var en kommentar om situationen på någon särskild skola och inte ska ses som en okunskap från min sida om resursfördelningen. Vad jag sa var, att rent hypotetiskt är det möjligt för en skola att ha samma SALSA-värde som förra året, men ändå bli tvungen att "lämna över" pengar till en eller flera andra skolor som har fått ett försämrat SALSA-värde. Modellen är relativ till sin konstruktion och innehåller en konstant procentandel som ska omfördelas. Det innebär oundvikligt att tilldelningen påverkas av exempelvis förändringar i antalet utrikes födda.
 
När det gäller Kalmarsundsskolan, som artikeln i huvudsak bygger på, har andelen utrikes födda elever sjunkit och utbildningsnivån har ökat något bland föräldrarna. Elevantalet står i stort sett still. Samtidigt beräknas Karl-Oskarsskolan öka från 80 till 118 elever och deras bakgrundsfaktorer och Salsavärde påverkas rejält. Även om Kalmarsundsskolan fortfarande får positiv utväxling av resursfördelningssystemet så är Karl-Oskarsskolan den skola som får högst extra tilldelning eftersom den har blivit ännu mer segregerad, vilket ju också var meningen att skolor skulle bli kompenserade för.
 
I övrigt är det för läsarna viktigt att veta att Kalmarsundsskolans totala budget inte förändras nämnvärt från år 2012 till 2013. År 2012 har skolan 62,3 Mkr och 2013 får skolan 61,8 Mkr. Att skillnaden inte är större beror på att Kalmarsundskolan har fått mer pengar i tilläggsbelopp för barn i behov av särskilt stöd.
 
Jonas Hellberg (S)
Ordförande i barn- och ungdomsnämnden
Kalmar kommun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar